A jó jógatanár

Milyen a jó jógatanár? Én milyen tanárhoz járok szívesen? Az alábbi összeállításban segítségemre volt egy blog hasonló témájú írása, amiből pár elemet átvéve és kiegészítve született meg az ÉN listám.

Természetesen örömmel veszek minden kiegészítő javaslatot, és saját véleményt!

Szerintem:


  1. A jó jógatanár tanár nyitott és közreműködő,
  2. ugyanakkor hű a saját elveihez, és nem változtatja sűrűn álláspontját.
  3. A jó jógatanár már elfogadta saját magát,
  4. ismeri saját értékeit és korlátait.
  5. A jó jógatanár nyíltan vállalja a hibáit, szembenéz velük, elfogadja magát hibáival együtt, amelyek javítására törekedik.
  6. Alázatos.
  7. Meghallgatja, és tiszteli más tanárok véleményét, akkor is ha az nem egyezik az övével.
  8. Nem támad más tanárokat, irányzatokat, iskolákat.
  9. Nem fedezi fel, és nem gyűlöli a saját hibáit a tanítványaiban.
  10. Tudja, hogy hol van az a szint, ahol az ő szakmai tudása véget ér.
  11. Egy jó jógatanár szemléletet ad.
  12. Nyitott, és a tanítvánnyal együtt tanul.
  13. Egy jó jógatanár nem megosztásra nevel.
  14. Következetes.
  15. Nincsen az életében kettős mérce. Saját magát és minden tanítványát ugyanazzal a mértékkel méri.
  16. A jó jógatanár lelkes, és ezt a lelkesedést tanítványainak is képes átadni.
  17. A jó jógatanár figyeli a tanítvány minden rezdülését,
  18. együtt lélegzik vele minden ászanában.
  19. A jó jógatanár nem sietteti a fejlődést,
  20. ugyanakkor bátorítja a tanítványt saját határainak feszegetésére.
  21. A jó jógatanár nem okoz sérülést.
  22. A jó jógatanár inspirál.
  23. Azt adja át, amit ő maga is megtapasztalt.
  24. A jó jógatanár mindenben a jót, a pozitívat, az értéket keresi,
  25. minden lépésével a jóindulat egy újabb útját kövezi ki.

Hogy ismerek-e ilyen tanárt? Azt hiszem igen; de olyat egészen biztosan, aki nagyon közel jár hozzá! :-)

És ti?

19 hozzászólás

Kategória: egyéb, vélemény

19 responses to “A jó jógatanár

  1. Brunner Ágnes

    Én igen!!! :-)

  2. Supertramp

    Persze mindenkinek más a jó tanár,de ha már itt tartunk akkor nevet is írjatok,hogy a hozzám hasonlók akik keresik a tökéletes helyet és tanárt,könnyebben meg találja. :-)

    • Szia!
      Szerencsére Budapesten nem nagyon tudsz melléfogni, elég jó tanárok vannak mindenhol. Mindenki megtalálja azt aki számára leginkább megfelelő.
      Ami engem illet én Istvánhoz járok a legszívesebben (Atma center), ill. Balázs és Orsi (Main shala) óráira.

  3. Hát énrám nem igaz a pontok némelyike, ha őszinte akarok lenni, de nem is feltétlenül akarom, hogy igaz legyen! 80%-ban egyetértek a listával, de van egy pár pont, ami stréberségnek tűnne, ha meg akarnék felelni neki, így hát nem akarok. Azt adom, amit tudok, annak, aki kéri. Mindenkit úgysem lehet elégedetté tenni :-) Én az egyenes kommunikáció híve vagyok, és inkább megmondom, ha nem értek egyet valamivel, a homályos és gunyoros célozgatások helyett.

    • A lista nem azért készült, hogy te vagy bármelyik más tanár meg akarjon felelni neki! Ezek egyszerűen az én szempontjaim, véleményem. Volt köztük olyan, amit gunyorosnak éreztél? Mert nem annak szántam.

  4. Tetszik a listád. Szerintem fontos tudatosan végiggondolni, milyen embertől szeretnénk tanulni, milyen ember mellett tudunk igazán fejlődni. Különben könnyű elveszni a nagy kínálatban :)

    Néhány saját kritérium (B mint Balázs):

    B1. Neveljen önállóságra, ne kösse magához a tanítványait, hagyja, sőt kényszerítse őket arra, hogy a tudásuk “felnőjön”.

    B2. Legyen elérhető: hiába nagyszerű tanár, ha nincs ideje személy szerint velem foglalkozni, mert van másik ezer tanítványa. Lehetőleg ne kelljen a világ másik felére utazni miatta :)

    B3. Ne misztifikálja a saját tudását, tegye nyilvánvalóvá, hogy ha a megfelelő munkát beleteszem akkor én is és bárki más is elérheti azt, amit ő.

  5. geta

    annyira elegem van abból, h gauranga das mindenhova odapofátlankodik!
    az egoizmus magasiskolája, amit csinál …. senki sem kért rajta számon semmit, mégis beleugat! tök jó, h a jó jógatanár ismérveit felsoroltad, totál egyet is értek vele, számos jelöltem volna a fantasztikusan lélegzetelállító jógaokató címre, de határozottan nem ez az önimádó karakter. ez a nárcisztikus egyén meg megszólítva érzi magát..
    elég volt az önző, nagyképű, beképzelt jógaoktatókból, komolyan hánynom kell az ilyenektől és szégyellem magam miattuk is! time to ge your shit together, a-hole! HATÁROZOTTAN NEM AZÉRT JÓGÁZOM, HOGY ILYEN LEGYEK MINT G.D.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Hát lehet, hogy te idepofátlankodásnak érezted Geta, de remélem Rita nem, legalábbis ezt nem jelezte ilyen formában mint te. Az én blogomra is sokat írogatnak, egyesek olyan hangnemben, mint te, de akikkel személyes kapcsolatom is van, azoknak a véleményére általában még többet adok, mint a “messziről jött emberekére”. Ugyanis szerintem egy embert nem lehet megismerni csak a netes megnyilvánulásaiból, de persze elképzelhető, hogy benned még a személyes találkozás után is ugyanez a vélemény maradna meg. A fenti megnyilvánulásom is arra vonatkozott, hogy nem akarok mindenkinek megfelelni, annak tudok és szeretnék adni, akiknek igénye van rá. Rita azt kérdezte, hogy elvárásnak tekintem-e a listáját. Igen, persze, de ez természetes. Nekem is vannak elvárásaim egy oktatóval szemben, akitől szívesen tanulok, és azoknak sem könnyű megfelelni :-). Aki igénytelen, nem mindig jár jól, de a ki túl válogatós, az szintén pórul járhat. Ja, és Rita mindig megnyomhatja a “delete” gombot, ha tolakodónak érzi a kommentemet, én is meg szoktam néha. Mellesleg egy-két blog van összességében, amit kommentálok nagynéha, elég nekem a sajátomat is írni :-) peace, Geta!

    • Kedves Geta!
      Tudnod kell, hogy nálam csak nagyon extrém esetben van moderálás, ezért nem szeretném törölni a Te kommentedet sem. Ám szeretnélek kérni, hogy a hangnemen változtass, legalábbis az én blogomon!
      Tudod, én amiatt szégyenlem magam, hogy jógások egymás között ilyen hangnemet engednek meg egymással szemben, és ez most nem csupán rád vonatkozik. :(
      A konstruktív vitának mindig helye lesz az Astanginin, viszont a személyeskedő és/vagy durva kommentek véleményem szerint távol állnak a jóga filozófiájától.
      Namasté,
      Rita

  6. igen, ez súlyos volt.
    személy szerint nagyon örülök annak, hogy az Ashtangások között jó viszony és ‘átjárás’ is van. ha már az egész ország ilyen szerencsétlenül megosztott, miközben szétlopják a bűnőzők, akkor legalább a saját köreinkben ápoljunk jó kapcsolatokat. Mindenkinek lehet rossz napja, vagy félreérthető szavai, de összességében kell szemlélni a dolgokat. Gaurangának nincs szüksége rá hogy megvédjék, de részemről csak segítőkészséget tapasztaltam nála minden felmerülő ügyben.
    Om Shanti

  7. Ja és a B1-B2-B3 nagyon Lájk!

  8. geta

    kedves gauranga das! elnézést kérek a minősíthetetlen hangnemért és a bántó szavakért, de sajnos úgy tűnik csak az ilyen típusú kommenteket veszed figyelembe és szeretnék mondani neked valamit: kétségtelen, h fantasztikus eredmény az amit felmutatsz, mind a saját jógázásod során, mind abban, h létrehoztál 2 jógaközpontot budapesten. respect. de a nem titkolt spirituális háttereddel szvsz behoztál egyfajta rossz ízű vallásos szemléletet is a budapesti jógaéletbe. nagyon bántó módon tudod kifejezni magad és szinte eretnek az, aki nem ért veled mindenben vakon egyet.
    én ugyan kezdő jógázó vok, de sokféle irányzatot kipróbáltam, sokféle tanárnál voltam, de ezt a fajta ellenségeskedést máshol nem éreztem, mint az atma-centerben (gonoszkodhatok? én csak ego-centernek hívom, bocs!) és még inkább a blogodban. úgy szerettem egy ideig úgy felkelni, hogy a hotashtanga volt az első lap, amit megnéztem, mert mindig szorgalmasan frissítetted. de később megbotránkozást okozott több írásod és ez nagyon felgyűlt bennem. elhatároztam, h messze elkerülöm. és tessék, csak belédbotlottam itt. kérlek, h bocsáss meg és a békesség kedvéért megtennéd h a blogodban egyszer egy általad választott jógairányzatot méltatsz? utána elmennék hozzád jógázni és szeretnék kezet fogni veled. namaste.

    • oribari

      kedves geta,

      csak azért irok, mert fáj, hogy meghunyázkodzs egy olyan ember előtt, aki tényleg egy idegesítő és rossz indulatú ember. a te a véleményedet írtad le, és azt tiszteletben kell tartani, mert belőled is csak egy van és a véleményedből is.

      gouranga nem azért nyitott 2 jóga termet, mert sokat mutat fel, ahogy irtad. én krisnás vagy ok 15 éve, és nekünk kötelező volt őt gurunak tekinteni, pedig a legtöbb dologhoz nem ért azokbólm amikről azt mondja, hogy igen. az átma center a krisnás étteremben volt évekig. gouranga dász ingyen reklámot kapott egy olyan helyen, ami 1989 óta mükődik, és heti szinten tőbb száz ember megy be oda. amikor gouranga dász azt hitte, hogy ezek az emberek miatta járnak oda elment az étteremből, de addigra évekig kapott ingyen reklámot.

      mondjuk ez is egy érdekes dolog, mert a krisna egyház évekig eltartotta, sztárolta, könyveket adott ki az ő nevével, és ő az első adandó alkalommal lelépett. de ez lett felesége sorsa is, aki évkig eltartotta gouranga dászt, de ott maradt, amikor már gouranga dász végre pénzt is keresett, meg talált egy 20 körüli csajt.

      geta a véleményed rendben volt, ne félj mert gouranga dász egy hangos ember. különben neki csak a hangja nagy.

      üdv, oribari

  9. geta

    ja és a teljesség kedvéért, korábban már voltam az órádon

    • geta

      kedves gauranga das! az utolsó kommentemben szeretném megköszönni, hogy megpróbáltad, de ahogy a blogod címében is jelezted, hű maradtál magadhoz, hű maradtál az egódhoz, a mentális sirsasana sajnos nem sikerült : (
      ugyan én nem vagyok “csalódott jógi”, de ha őt őrangyalodnak nevezted, a tiszteletreméltó megnevezés miatt kérlek, hogy fogadd meg azt a tanácsot, hogy nem provokálsz, nem kötözködsz és nem nyilatkozol ellenségesen a jógatársaidról. ha ennyi év jógázás, dzsapázás, mantrázás, stb. után is ennyi békétlenség es ekkora ego lakozik benned, akkor bizony bele lehet gondolni, h mi lenne velünk, ha egyáltalán nem hajtanánk a jóga igájába a fejünket. örüljünk annak, h megadatott nekünk a jóga ajándéka, és ki-ki váljon benne jobb emberré és teljesedjen ki!

      a jövőben távol tartom magam a blogodtól, a kommentezéstől, az óráidtól
      de az ashtangától nem, és továbbra is szorgosan jógázom – hiszen mindig van hova fejlődni : ) igazából egy kicsit meg is kedveltelek!

      végül köszönöm astangininek a gondolatébresztő témát és tőle is külön elnézést kérek az alpári stílusú megjegyzésemért. még csak annyi h sztem a jó jógatanár
      1. nem azért kommentel a “jó jógatanár” c. írásra, h magát fényezze v magyarázkodjon, esetlen szúrkálódjon, hanem alázatos megelégedettséggel olvassa a tanítványok őszinte elismerő véleményét
      2. sokkal inkább hasonlítható az itt leírtakhoz http://ombyoga.com/2011/01/20/an-open-letter-to-a-new-student-on-their-first-class/vagy ehhez : http://ayogi.wordpress.com/2011/01/24/a-tanitvanyok-erkezesere-varva/

      namaste.

  10. Jó lista, nekem is ömlesztve ezek nagyjából a szempontjaim, a jó tanárnak legyen karizmája, pozitív kisugárzása, legyen hiteles, vállalja fel a saját gyengesegeit és dolgozzon ugyanúgy a saját fejlődésén, mint ahogy varja el a tanítványtól is. Tudjon motiválni és inspiralni, lehessen benne bízni gyakorlás közben, tudjon alkalmazkodni az egyes tanítványok szintjéhez és pillanatnyi állapotához, legyen jó hangulata az órának a fegyelem megőrzése mellett.

    Az atmabol Gaurangan és Istvanon kívül én még Ági és Panni óráit szeretem, a Mandala jogastudiobol Gyongyvert, Zolit és Ilit tudnám ajánlani, illetve legelső jogatanaromat, Szetnics Andrast, aki a máig fogalmamsincs nevű jogastudioban tanít.

  11. Az én listám (de ez erősen szubjektív, ne tessék megsértődni, aki nincs rajta): Férfiak: István, Balázs és Fülöp Gábor holtversenyben, nők: Panni, Ági és Angi szintén holtversenyben :-) Azt, hogy ki miért, inkább személyesen elmondom nekik, de itt nem az volt a célom, hogy másokat alájuk minősítsek.

Vélemény, hozzászólás?

