Eszed vagy nem eszed?

Éppen B.K.S . Iyengar egyik nagy sikerű könyvét olvasom, ami azon túl, hogy rendkívül érdekes és inspiráló olvasmány, remek ötletet adott a következő szavazás témájához.

Sokan írtak már a jóga és a vegetarianizmus kapcsolatáról, illetve a húsmentes étkezés előnyeiről, így gondoltam én is feszegetem egy kicsit ezt a témát. Nem tisztem a téma tudományos mélységeibe belemászni, ezt egyébként is megtették előttem már sokan mások.

Én csupán kíváncsi vagyok… :) Személy szerint több olyan jógást ismerek, akik részben vagy teljesen vegetáriánusok, ugyanakkor olyat is ismerek aki 2 nap után már remeg ha nem ehet húst.  Úgy látom elég nagy a szórás a jógások között az étkezést illetően, így egyszerűen kíváncsi lettem, hogy milyen arányban találok közöttünk vegetáriánusokat és húsevőket.

Ám előbb íme egy részlet B.K.S. Iyengar könyvéből a témához kapcsolódóan:

“Ami az étrend kérdését illeti, minden attól függ, hogy mik a céljaid  a jóga gyakorlásával. Patandzsali két csoportra osztja a nijama öt aspektusát. Egyrészről saucsa és szantósa, a fizikai egészség és az elme boldogsága. Másrészt tapasz, szvádhjája és Ísvara-pranidhána, heves vágy a spirituális fejlődésre, önmagunk tanulmányozása és Istennek való önátadás. A nijáma első része, amely a saucsát és a szantósát foglalja magában, megengedi a gyakorlónak a világi örömök élvezetét, és óv is a betegségektől. A második részt, a tapaszt, a szvádhjáját, az Ísvara-paradhánát úgy tartják számon, mint a “sokat ígérő jógát”, amely lehetővé teszi a gyakorló számára, hogy elérje a legmagasabb állapotot, hogy szabad legyen, hogy teljesen elkülönüljön a test eszközeitől, és eggyé válhasson a lélekkel. patandzsali bhógának és apavargának nevezi e két állapotot. A bhóga azt jelenti: “élvezni az örömöket, betegség nélkül”, míg az apavarga jelentése “szabadság”, vagy “üdvösség”. Patandzsali szerint az egészség és a boldogság eléréséhez az étrend kérdése nem kiemelten fontos. Ha azonban a spirituális egészség fejlesztését tűzted ki célul, az étrend szabályozása szükségessé válik ahhoz, hogy az elme hullámzásai elcsendesülhessenek. Ki mint vet, úgy arat. Az elme a táplálék anyagaiból jön létre, ezért az elfogyasztott élelem hatással van az elmére. Ennélfogva a spirituális gyakorlás során fogyasztható táplálékok köre korlátozott, ezzel szemben ha a cél pusztán az egészség és a boldogság, az étrend ilyesfajta korlátozására nincsen szükség.”

Nos, mindezek alapján kérdezhetném azt is, hogy Neked mi a célod, kedves gyakorló?, ám most maradnék szimplán az étrendnél. Te eszel húst?

Ha van kedved fejtsd ki kommentben miért lettél vegetáriánus, vagy esetleg éppen ellenkezőleg, miért nem tudsz/akarsz lemondani a húsevésről. Hajrá!

Btw íme a legutóbbi szavazás eredménye: Mysore vagy vezetett? 70-30% arányban nyert a Mysore típusú óra.

Reklámok

30 hozzászólás

Kategória: 1% elmélet, szavazás

30 responses to “Eszed vagy nem eszed?

  1. Balázs

    A táplálkozás komplex témakör, ahol sokféle összemérhetetlen egyéni (pl egészségügyi) és közösségi (vallási, világnézeti, fenntarthatósági) szempont keveredik.

    A magam részéről, ha az étrendemről van szó, nem sokat adok a jógik véleményére.

    Inkább szakembert, dietetikust kérdezek meg (szerencsére van a családban).
    Ők alapesetben a változatos, teljes értékű étrendet javasolják (része a hús is), amelyben nincsenek tiltott ételek, csak kerülendő mennyiségek. De arra is tudnak megoldást, ha valaki nem szeretne (pl vallási okból) vagy nem tud (pl allergiás) bizonyos ételeket enni.

    • Persze, én sem a jógik véleménye alapján alakítom az étrendemet. :) Csak kíváncsi vagyok, hogy a sokak által összetartozónak vélt dolgok, jelen esetben a jóga és a vegetarianizmus, valóban együtt járnak-e, és a jógázók zöme valóban vegetáriánus (vagy részben az), vagy sem?
      Természetesen egyéb más tényező is bejátszhat, (ahogyan te is említed) ilyen a vallás, vagy valamilyen egészségügyi probléma, de mivel ez a kis “kutatás” egyébként sem reprezentatív, gondoltam tekintsünk el ezektől a szempontoktól. :-)

      • Balázs

        Gondolom, a jógások sem egységesek, kíváncsian várom a szavazás eredményét.
        Engem leginkább praktikus okok mozgatnak… kénytelen vagyok rendszeresen, mértékletesen, jó minőségben és mennyiségben étkezni ahhoz, hogy az intenzív gyakorlást fenn tudjam tartani. (Nincs rosszabb, mint gyomorrontás miatt napokat kihagyni.) A végeredmény majdnem ugyanaz: minimális húsfogyasztás.

  2. Egyetértek Iyengarral abban, hogy a vegetáriánus étkezés előnyös a spirituális fejlődés tekintetében. Azzal azonban nem, hogy ha valaki “csak” egészséges és boldog akar lenni (mintha ezt külön lehetne választani a spiritualitástól), akkor nincs szükség megkötésekre az étkezést illetően. Amúgy az astangások meg jobban teszik, ha Pattabhi Jois álláspontját is elolvassák ezzel kapcsolatban, ha már egyszer astangások :-) Vagy csak azt követjük, ami tetszik, ami meg nem, azt kiszórjuk?

    • Valószínűleg van jónéhány álláspont a témában, én most éppen ezt a könyvet olvasom, ezért ezt szúrtam be érdekességképpen. :) Természetesen Patthabi álláspontjára szintén kíváncsi vagyok, ahogyan a Tiédre, és másokéra is.

      Az, hogy ki mit követ, mindenkinek saját egyéni döntése és persze felelőssége. Nem hiszem, hogy az emberek pusztán “tetszik” alapon döntenének, hiszen ahogyan Balázs is írta, elég sok tényező formálhatja a döntést.

      Itt továbbra sem azt szeretném feszegetni, hogy melyik a helyes, vagy helytelen, csupán egy képet szeretnék kapni, hogy a jógások között (legalábbis ennek a blognak az olvasói között :) ) jelenleg milyen arányban vannak a vegetáriánusok.

    • Ja, ezt elfelejtettem: “Amúgy az astangások meg jobban teszik, ha Pattabhi Jois álláspontját is elolvassák ezzel kapcsolatban, ha már egyszer astangások :-)” Iyengar ebben a témában Patandzsali “álláspontját” idézi, így ez nem egy “iyengaros” felfogás. :)
      Btw egyébként szerintem ebben a kérdésben (s)nem kellene különbséget tenni astangás, iyengaros, hathás..stb. között. :)

    • Balázs

      “Amúgy az astangások meg jobban teszik, ha Pattabhi Jois álláspontját is elolvassák ezzel kapcsolatban, ha már egyszer astangások :-)”

      Te most ezzel szeretnéd definiálni az astangát, illetve hogy ki “astangás” és ki nem? Divide et impera :-)

      Amúgy mit írt PJ ezzel kapcsolatban?

  3. Majd csinálok egy kis bolgbejegyzést erről, most nincs a kezemben a Yoga mala. Én csak azt nem akceptálom, hogy ha valaki Pattabhi nevét használja, amikor neki tetszik, de a tanításait nem követi hitelesen. Mellesleg Iyengar hivatkozása Patandzsalira is elég furcsa, nem ártott volna pontosítani, hogy melyik szútrában jelenti ezt ki Patandzsali. Amúgy szerintem statisztikailag a vegák vannak kisebbségben (sajnos) a jógások között. Én nem mondom azt, hogy húsevőnek tilos jógáznia, de annak már nem örülök, amikor filozófiát gyártanak mellé, és ráadásul olyat, ami ellenkezik Pattabhi, Krishnamacarya vagy Patandzsali álláspontjával, ami mellesleg szerintem teljesen egységes. Éppen ezért aktuális a téma, köszi a felvetést Rita, mint mindig!

    • Engedelmeddel becopyzom ide is a FB kommentedet:
      “Egyelőre egy rövid idézet Pattabhitól: “Being committed ethical vegetarians, we asked him if he thought that following a vegetarian diet was really necessary for a yoga practitioner, and he told us that the most important part of the yoga practice was a vegetarian diet and that without following a vegetarian diet, yoga was not possible: “Meat eating makes you stiff, and you will not be able to breathe correctly.” http://www.yogajournal.com/jois_tribute A többit majd holnap.”

      • Balázs

        Érdekelne, hogy (PJ tekintélyén kívül) alá tudod-e támasztani ezt az állítást valamivel. Itt most mérhető tények (húsevés, hajlékonyság) közötti összefüggést állít, így elvileg nem kizárt. Például, mennyi húsfogyasztás hat negatívan a jógára? Heti 1x még elfogadható szárnyas vagy hal? Ha igen, miért, ha nem, miért? Leírt, szisztematikus vizsgálat történt erre vonatkozólag?

  4. Brunner Ágnes

    Nekem meggyőződésem,hogy a jóga hatására fogom abbahagyni a húsevést,egy cseppet sem kivánom már!. Előtte sem ettem sokat,de kb 3 hónapja semennyit. Egy tisztitó kúra miatt kezdtem, és most már igy is maradok! :))))

  5. nos ,ha a mostani állapotomat nézem , akkor hatalmas javulás tapasztalható étkezés területen is.Regen húst hússal ettem,de amióta ashtangazom szinte minimálisra süllyedt a hús igényem. Azért nem sikerült leredukálni nullara,mert egy jó borfeszt,koncert stb után jólesik egy-egy zsírosabb falatot letolni.Valahogy ilyenkor nem esik jól a joghurtos sült padlizsán..:))

  6. Panni

    Én Ági elképzelését éltem meg. :) Mikor elkezdtem gyakorolni akkor még ettem is húst és nem is gondolkoztam a témán, hogy miért igen vagy ne. Aztán az intenzív gyakorlással egyszer csak elmaradt az étrendemből a hús (és az alkohol) egyszerűen leszokott róla a testem és már nincs kötődésem ezekhez. (tehát nem az van, hogy kívánom, de megállom, hanem fel sem merül.) de szerintem a legegészségesebb ha mindenki úgy eszik ahogy érzi.

  7. Balázs, nem tudok konkrét tudományos kutatásról, bár nem kizárt, guglizni kéne. Én inkább a szubjektív tapasztalataimra (és másokéra) támaszkodom. A húsban lévő húgysav lerakódik az ízületekben, így nyilván merevebbé teszi őket. Szóval minél kevesebb, annál jobb. A halban kevesebb a húgysav, mint a vörös húsokban. De ugyanez igaz az édességre vagy a fehér lisztre is, nagy mennyiségben nyálkát termelnek és ez rontja az ízületek, ínszalagok funkcióját is. Mellesleg én azt tapasztaltam, hogy inkább a meggyőződéses vegák szoktak azok maradni, a tapasztalatiak néha visszatérnek a húsfogysztáshoz.

  8. A húsevés minden tekintetben rontja a gyakorlás hatásfokát, zavarja a koncentrációt, és rontja a rugalmasságot is, ezt tapasztalatból állíthatom. Az emberi szervezet egyszerűen nincs berendezve a húsevésre, bár nem szeretnék propagandát csinálni egyik oldalnak sem, döntse el mindenki saját maga. A legidegesítőbb amikor egy húsevő erőszakosan próbál rábeszélni egy vegát a húsevésre, de a fanatikus vegák sem jobbak, itt olvashatóak erről a tapasztalataim: http://ayogi.wordpress.com/irasaim/vega-nap-reloaded/
    P.Rámakrisna a következőket is mondja: egyél akár disznóhúst, ha a Istenre irányul minden gondolatod, de ha világi gondolatok bilincselik meg az elmédet, akkor nem fog segíteni rajtad az sem, ha ghít és friss zöldségeket eszel. Nem szeretnék félrevezetni senkit, én nem vok szigorú vega, nem gondolom hogy egy parizeres zsömlén áll vagy bukik egy ember élete, ha éppen nincs más. Egy ponton úgyis spontán felhagy az ember a húsevéssel.

  9. Kata

    Sose voltam egy nagy húsevő, de az elmúlt hónapokban kifejezetten megundorodtam a döglött állatoktól. Nem is tudom mikor ettem utoljára. Semmi kényszer, egyszerűen csak az undor.
    Azt, hogy vega vagyok, nem jelentem ki, mert nem tudom, mi lenne, ha a kedvenc kajám (báránykebab) hirtelen előttem teremne. Megkívánnám? Vagy undorodnék tőle?
    Mondjuk eleve gyanús, hogy egy éve ilyenkor minimum hetente egyzszer a török étterem fele vettem az irányt, hogy a heti kebab adagomat betoljam, most meg tél óta nincsenek ilyen gondolataim….

  10. Banke bihari das

    Ha egy ember nem érzi a hangulatbeli különbséget amit a vágóhídon tapasztal vagy amit egy arató fesztiválon,akkor bajban van:-)A test mindig tudja mire van szüksége szerintem.Maximum befedi az elmét a tudatlanság és akkor nem használljuk úgy ahogy eredetileg kéne.Még egy rövid gondolat.Ha kisgyereknek adok egy macskát meg egy almát és aza gyerek megeszi a macskát és az almával em kezd játszani akkor elgondolkozom a húsevésen….:-)

  11. Balázs

    Az almáról jut eszembe: már Ádámnak és Évának is megmondták, hogy ne egyenek belőle. Láthatjuk, milyen hatékony volt, pedig ezt Isten mondta :)

    • No igen rátapintottál a lényegre! :-) Ahogyan Csabi is írta, sajnos nagyon sok fanatikus van mindkét oldalon, akik olykor agresszívan próbálják téríteni a népet a saját oldalukra. Ismerek olyan húsevőt, aki a téma hallatán felcsattan, hogy ő aztán nem azért küzdötte föl magát a tápláléklánc csúcsára, hogy zöldségeket egyen, ugyanakkor a vegák között is akadnak olyanok, akik úgy gondolják, tiltással vagy egyfajta bűntudatra apellálással célt lehet elérni…

      Úgy gondolom mindenkinek magának kell meghozni egy ilyen döntést, azért mert ő azt szeretné, és nem külső “nyomásra”.

      No de jól elkanyarodtunk az eredeti felvetéstől, ami nem arról szólt, hogy miért egyen/ne egyen valaki húst, hanem az étrend és a jóga párhuzamáról…
      Úgy tűnik a kis mini felmérésem eredményét elnézve, hogy a jógázók többsége előbb vagy utóbb (részben vagy egészben) lemond a húsevésről.

      Én választ kaptam a kérdésemre. Köszönöm. :-)

  12. Banke bihari das

    Egyik kedvenc mondásom,hogy az út szélén elhullott állatot dögnek és ugyanazt a húst egy boltban kampóra akasztva ételnek hívod :-)

  13. Judit

    Sziasztok!

    Érdekes dolgokat olvastam itt… Meglepő volt számomra, hogy szinte fel se merültek etikai szempontok, csak táplálkozástudomány, meg vizsgálatok a húsevés és hajlékonyság összehasonlítására… Ha azt mondaná valaki, hogy hiper-szuper hajlékony leszel napi 2 kg hús elfogyasztásától, meg(t)ennéd?

    Szerintem, ha azt mondjuk, jóga és étrend, akkor nem meglepő, hogy aki komolyan kezd jógát gyakorolni, szőnyegen és szőnyegen kívül, előbb-utóbb megérinti az érzés, hogy mindannyian egyek vagyunk. Ahogy a jógi nem eszik embert, nem eszik állatot sem, és igyekszik minimálisra csökkenteni a káros hatásokat, amiket a Földre nézve jelent. Ez kicsit olyan, mintha azt vizsgálnánk, hogy jé, a jógik nem verik a gyereküket vagy a kutyájukat… Nem?

    Szerintem akit érdekel a Föld sorsa és nyitott szemmel jár a világban, láthatja, milyen mértékben rombolja a Földet a húsipar. (Ugye nem mondok ezzel újat? Ugye nem kell linkeket előtúrnom? Légyszi. Most nincs sok időm.) Ha szerinted egészséges a húsevés, gondolj bele, hogy hiába vagy szuper egészséges, ha elpusztul körülötted bolygó és nem lesz hol élvezni a szuper egészséges életed… Nem lehetsz Te egyedül boldog és egészséges, ha a bolygó nem az.

    És egy idézet Sharon Gannon és David Life Jivamukti Yoga c. könyvéből: “… vegetarianism is not for everybody; it is only for those who desire happiness and peace. It is definitely a must for those who are interested in enlightenment. … the practice of ahimsa is of primary importance due to its transformational effect on the mind and, consequently, the body.”

    Remélem, ezzel nem osztottam be magam a véresszájú vega kategóriájába…

    Namaszte,

    Judit

    • Balázs

      (Sokadik végszóként:)

      Gondolom ez nyilvánvaló mindenkinek, de senki se szereti, ha minősítik és bekategorizálják (pl “véresszájúként” akármelyik oldalon) ezért ettől érdemes tartózkodni, főleg akkor, ha eltérők a nézetek.

      Ezért tényleg minden minősítés nélkül mondom, hogy ami engem igazán zavar, azok az abszurd érvelések, amik egy ilyen vitában el szoktak hangzani (pl. utalás arra, hogy kapcsolat lehet a gyerekverés és a húsevés közt, vagy hogy akkor miért nem háziállatokkal tápláljuk a gyerekeket, miért nem vagyunk kannibálok stb – ez itt mind elhangzott, sajnos).

      Ha ezeket mellőznénk, akkor talán több figyelem és nyitottság jutna a fontos (erkölcsi, egészségügyi, fenntarthatósági) szempontoknak.

  14. Roadman

    Ha azt nézem, hogy egy növényevő állat vagy egy húsevő állat az egészségesebb, vagy a hajlékonyabb, vagy hogy egy gepárd nem tudna eléggé koncentrálni, ellentétben egy antiloppal teszem azt, akkor kicsit elgondolkodok, hogy mennyire megalapozottak Patthabi állításai. Szerintem elég sok tudós evett húst és mégis feltaláltak ezt-azt, ami koncentráció nélkül nem hiszem, hogy sikerült volna. Az is furcsa kicsit, hogy itt vannak például az állatokról elnevezett ászanák. A felfelé néző húsevő kutya póz, meg a többi. Ellessük és utánozni próbáljuk az állatok hajlékonyságát és természetes viselkedését, de csak szelektíven? Számomra sokkal erősebb érvnek tűnik a vegaság mellett annak a hangsúlyozása, hogy az ember nem állat, hanem képes távlatokban is gondolkodni, és ha megadatott számára a választás, hogy kevesebb szenvedés okozásával is táplálékot szerezhet, akkor miért választaná a több szenvedést okozó verziót. Különben a Dalai Lámát is megkérdezték pont ezzel kapcsolatban, amikor itt járt nálunk, és mesélte, hogy ő is volt egy ideig vega, de utána teljesen besárgult a bőre, ezért kénytelen volt visszatérni a húshoz. Mahesvarananda viszont vegetáriánus és ő meg azt mesélte, hogy Buddha is vega volt. Tibetben pedig ha jól tudom bizonyos részeken nem lehet választani, csak hús van. És azért páran arrafelé is megvilágosodtak. Szóval én még nem döntöttem igazából, úgyhogy nem is szavaztam.

  15. Ú ez de gyenge volt, hogy besárgult a bőre! Egyetlen egy olyan hiánybetegségről sem tudok, amit húsevéssel kellene kezelni, mert különben a páciens meghal :-).

  16. Judit, Benke Das!
    Szerintem akit érdekel a Fold sorsa és nyitott szemmel jár a világban, láthatja ,hogy milyen mertekben rombolja a Földét a kipufogógazok, műtrágya, nővényvédőszerek stb.. nos ezeket a műtrágyás, nővényvédőszeres növényeket megeszitek nem is gondolva arra,hogy menyit ártanák a talajnak a Földnek.Vezettek,vezettetek-e gépkocsit vagy a közvetlen környezetetek?Ha igen, akkor tudjatok,hogy súlyosan szennyezitek a környezeteteket? Remélem eszetekbe fog jutni amikor beszaltok a kocsiba.Videki ember aki háziállatot tart önfenntartás céljából annak is azt mondanátok,hogy tudatlan mert húst eszik és nem sárgarépát eszik.Vagy,. Jóska bátyám ne egyen mán szalonnát hanem egyen dhal-t me az a trendi.. Es egy idézet Goranganak is bar loptam az idézetet ,de nagyon tanulságos.”Látom, a vegetarianizmus a vesszőparipad , csak aztán nehogy egy réten legelésző tehénként szüless újjá, ha ennyit görcsölsz rajta. :D Remélem nem tűntem véresszájú húsevőnek meg ha oly ritkán eszem is húst.

    • Judit

      Sziasztok!

      Balázs: sajnálom, hogy nem értetted meg az érvelésem. Arra próbáltam rámutatni, hogy természetes dolog egy spirituális úton járó embernek, hogy elhagyja a húsevést, és fura dolog azt vizsgálni, hogy jé, statisztikák kimutatták, hogy a jóga gyakorlók között milyen sokan nem esznek húst, milyen sokan érdeklődnek a környezetvédelem iránt, hordanak jógázásra alkalmas ruhát, vásárolnak jógaszőnyeget és nem nyúlnak erőszakos nevelési módszerekhez. Sőt, az állatkínzásért elítéltek között érdekes módon egyetlen jógi sincs.
      Szerintem igenis van helye az olyan érveknek, amik felhívják a figyelmet a húsevés abszurditására, ami mellett megszokásból megyünk el. A nagyapáink is húst ettek, az apáink is, akkor együnk mi is húst. Csakhogy közben megváltozott a világ! Nagyon! Szerintem a mi generációnknak is az a feladata, ami az előző generációknak volt, hogy változzon a világgal és képes legyen alkalmazkodni és megújulni.
      Zsolt: a kipufogógázok, műtrágya, növényvédőszerek igen nagy része a húsipar szolgálatában áll. Olvass utána. Ahol szénlábnyomot lehet számolni, mindenhol az jön ki, hogy a közlekedés sokkal kisebb mértékben bocsát ki üvegházhatású gázokat, mint a hústermelés. Tegyük fel, hogy elszámolták és csak a fele igaz, még akkor is nagyobbat javítasz a légkör helyzetén, ha nem eszel húst, mint ha kizárólag gyalog vagy biciklivel közlekedsz.
      És szerinted az az állat, amelyiknek a húsát megeszed, nem növényvédőszeres és műtrágyás takarmányt evett? Ráadásul ezek felhalmozódnak az állat szervezetében, amit aztán a hússal szépen el lehet fogyasztani, sokkal nagyobb koncentrációban, mint a növényben.
      A Föld növekvő népességét a jelenleg megművelt területek növelése nélkül is lehetne élelmezni, de nem hússal. Ha a jelenleg megművelt földeken termő gabonát és terményeket nem az állatokkal etetnénk meg, akkor lenne esély arra, hogy ne kelljen újabb erdőket kivágni és bevetni a helyüket. Ugyanis ma is vágnak ki erdőket, folyamatosan, rengeteget, hogy legyen hol megtermelni az állatok takarmányát.
      Jóska bátyámnak meg azt üzenem, hogy “Emlékszik, Jóska bácsi, hogy gyerekkorában mindig csak Vasárnap vót hús? Na így kéne most is étkezni, különben az unokáknak nem lesz hol szaladgálniuk.”
      De visszatérve az ahimszához: tényleg senkit nem érdekel itt ezen a blogon a kommentelők között (feltételezem, jógagyakorlókról van szó) a húsevéssel járó rettenetes, különös kegyetlenséggel elkövetett állatkínzás? A szenvedés és a félelem, amit ezek az állatok egész életükben és a halálukban éreztek, elraktározódik a húsukban. (Indonéziában egyes területeken megkínozzák a kutyákat, mielőtt megölik őket, mert úgy más íze van a húsuknak. És ne ágyékkötős bennszülöttekre gondoljatok, akiknek nincs mást enni, hanem kismotoros, mobiltelefonos ázsiai városlakókra…) Szóval ha valami rettenetes hiánybetegséget lehetne “elkapni” a vegetáriánus étkezéstől, akkor se szeretnék egy olyan iparágat támogatni, ahol a kínzás és a kegyetlenség mindennapos része az életnek. És az meg aztán végképp nem érdekel, mindezek tükrében, hogy mennyire leszek hajlékony tőle vagy nem, ügyesebben koncentrálok-e vagy nem… Hogy jön az én hajlékonyságom több száz vagy több ezer állat szenvedéséhez és halálához?
      Namaszte,
      Judit

  17. Visszajelzés: Gépház üzen « Astangini

  18. Supertramp

    Sziasztok!

    Csak azért szólok hozzá mert nem találtam senkinél aki arról a változásról írt volna amit érzett saját magán mikor abba hagyta a húsevést.Persze nagyon szép dolgok ezek a mentsük meg a földet és az állatokat.De a kulturális berögződéseken nem könnyű változtatni.Én viszont arról az oldalról szeretném meg közelíteni a Vega kérdést amit tapasztaltam magamon testi és szellemi szinten egy idő után mikor már egy ideje nem ettem húst.Minőségileg változott az életem jó irányban mert sokkal egészségesebbnek érzem magam.nem fáraszt a munka,van energiám a hobbimra,(jóga)és szellemileg is többet teljesítek úgy érzem.Ez mellett a jógán keresztül pedig figyelem a testem és észre veszem,hogy még így a hús nélküli étrend között is van különbség.Pl: ha pár napig főtt kaját eszek szinte csak kenyérrel és nem eszek nyerset,érezhetően másképp teljesítek jógán.
    Ebből azt akartam kihozni,hogy persze beszélhetünk istenekről meg gyárthatunk elméleteket,hogy miért jó Vegának lenni,vagy miért kell Vegának lenni.A lényeg,hogy működik!
    Én személy szerint nem azért maradtam a hús nélküli kajánál mert valaki nagy ember azt mondta,hogy ezt kell csinálni.Mindenkinek meg van a saját elképzelése arról amit csinál,hogy miért csinálja.Ezért tartom rossz dolognak mikor meg akarnak győzni bárkit bármiről ahelyett,hogy információt adnának és hagynának mindenkit dönteni.

    Üdv

  19. Taragui

    Nekem a hús nem tesz rosszat, csak alapból nem nagyon kívánom és sokszor undorodom a szagától. De néha eszem – igaz: nagyon ritkán, és ha főzök, sosem jut eszembe húsos ételt főzni magamnak.
    Viszont minden gabonától lemegy az energiaszintem, puffadok és elkezdek hízni ha sokat eszem.

    Embertípusa válogatja, hogy kinek mi kell és jó
    Azt hiszem, hogy nem mindem embernek való a 100% vegaság, az ayurvéda szerinti ‘felosztás’ban a vatha jellegűeknek pl a nyers zöldséget tiltják is, mert csak erősíti bennük a levegő elemet.

Vélemény, hozzászólás?

