Mysore vagy vezetett?

A múltkor fölfedeztem ezt a jó kis ficsört a blogban és gondoltam remek lesz időnként közvéleményt kutatni érdekes jógás témákról. A legutóbbi szavazás témája a mumus ászanák voltak. Kíváncsi voltam számotokra melyik a legnehezebb póz az egyes sorozatból, melyiket volt a legnehezebb megtanulni, illetve melyik okoz jelenleg nehézséget.

Az eredmény számomra picit meglepőre sikeredett, íme a dobogósok:

  1. Kurmasana/Suptakurmasana – 32%
  2. Padmasana (lotus) – 21%
  3. Marichyasana és a Baddha Konasana – 16%

Azt sejtettem, hogy a Supta kurmasana sokaknak mumus, és saját  magamból kiindulva tudom, hogy a lótusz se piskóta. A Baddha Konasanan kicsit meglepődtem; vajon ez a híres “Szalai-igazítás” miatt került fel a dobogóra, vagy ez tényleg ennyire nehéz póz sokak számára? Persze nem mondom, hogy könnyű, de számomra meglepő, hogy a Marichyasana mellett ez lett a harmadik helyezett, megelőzve a számomra “mumusabb” hidat és fejenállást is. Mindenesetre érdekes volt a szavazás, és többen mondták, hogy legyen máskor is, így íme a következő témakör:

Mysore vagy vezetett?

A legtöbb ember vezetett órára jut el először, majd amikor már begyakorolta a sorozatot, nagyjából ismeri az ászanák sorrendjét, tudja mi az az udzsaji légzés és használja is, elmerészkedik egy Mysore órára is. Előbb nem nagyon van értelme, mert mysore-on önállóan kell nyomni a sorozatot, a tanár csak igazít. Sokaknak már az első mysore óra segít eldönteni, hogy a későbbiekben mit fog választani, mások ki sem próbálják, mert csak a vezetett órán tudják elképzelni a gyakorlást.

Néhány pro és kontra

Vezetett órán nem kell gondolkodni, vajon az adott ászana után mi is jön (mondjuk idővel mysore-on sem, mert beáll egy automatizmus), hiszen a tanár mindig mondja, mutatja a következő “teendőt”. Egyszerre halad mindenki, a tanár számolja a légzés ütemét. Ez számomra most már zavaró is kicsit, mert nem voltam még olyan tanárnál, aki úgy számolt volna, ahogyan lélegzem; Gauranga pl. többnyire iszonyú gyorsan számol, Istvánnak viszont van néhány személyes kedvence (pl. “last chance” Navászana) ahol előszeretettel lassítja le a számolás ütemét gyök-kettőre :-). Mysore órán viszont mindenki a saját légzésének ütemében halad, nem kell alkalmazkodni senkihez.

Vezetett órán általában nagyon sokan vannak, néha alig lehet elférni, míg mysore-on szinte mindig 10 alatt van a létszám, de nem ritka, hogy csak 3-5 fő szuszog mellettünk a matracon. Vezetett órán kevesebb igazítás jut egy emberre, míg mysore-on személyre szabott szadikat is kaphatunk. A vezetett órák általában napközben vagy este vannak, így könnyebb megoldani az eljutást órára, míg  a mysore órák kora reggel kezdődnek, így nemcsak a hajnali kelés garantált, de a munkába is később ér be aki bevállalja.

Sorolhatnám még az érveket és ellenérveket mindkét óratípus esetében, de úgyis mindenki maga dönti el, hogy számára melyik a nyerő. Részemről letettem a voksomat a Mysore mellett, de most kíváncsi vagyok a ti véleményetekre is.

Te melyiket szereted jobban? Mysore vagy vezetett? Szavazz!


Reklámok

4 hozzászólás

Kategória: 99% gyakorlás, szavazás

4 responses to “Mysore vagy vezetett?

  1. Helló, jó kérdés!

    Nekem kényszerből adott a válasz, reggel nincsenek vezetett órák, délután meg nem érek rá, pedig én szívem szerint kb. fele-fele arányban tartanám a vezetett és mysore gyakorlásokat.

    Sajnos a délutánok miatt nekem sosem sikerült eljutnom egy rendes astanga tanfolyamra sem, pedig szerettem volna, így gyakorlatilag néhány elcsípett délutáni vezetett óra után álltam át mysore-ra, emiatt igényelném még a vezetetteket, mert a vezetés alatt tudok tanulni akkor is, ha épp nem engem igazít a tanár.

    Később, ha már sokkal jobban fog menni a sorozat, akkor szerintem már a mysore lesz a befutó, pont azért, mert így az aktuális testi és lelki állapothoz tudom igazítani a gyakorlás tempóját.

  2. Szabolcs

    Hello,

    Nekem a jelenlegi helyzetemben elég egyértelmű a válasz: mysore, és akkor az indokok:
    – talán a legfontosabb: a saját ritmusomat követhetem, valamiért annyira lelassult a légzésem az utóbbi egy évben, hogy nem nagyon voltam olyan vezett órán azóta, ahol négy légzésnél tovább sikerült tartanom az asanakat (általában csak három), pedig én szeretem időnként nyolc légzésig is tartani némelyiket
    – az utóbbi időszak halmozódó sérülései néha speciális gyakorlatokat, illetve sorrendet kívánnak meg, a rendes sorozatbeli asanak esetleges elhagyásával, ami egy vezetett órába nem fér bele
    – a mysore órák kisebb létszáma miatt, és mivel a tanárnak nem kell dirigálni, sokkal több ideje marad kiismerni a diákok személyes határait, esetleges problémáit, így jobban sokkal személyre szabottabb tud lenni
    – reggel csak mysore van és nekem sokkal jobban beleillik a napomba a reggeli gyakorlás (már amikor az előző esti programmal nem süllyed el:))
    – és nem utolsó sorban, a mysore órák mindig nyugodtabbak, könnyebb “elveszni” a gyakorlásban, ha sikerült már valaha meditatív közeli állapotba kerülni, akkor az csak mysore-on volt. Nem mintha meg tudnám fogalmazni, hogy ez mit jelent számomra, lehet, hogy ezt más, vagy a szakirodalom nem is sorolná meditatív élmény kategóriába, de ezen szerintem felesleges rugózni, a jóga úgyis személyes élmény, én egyre kevésbé szeretem a jógával kapcsolatos általánosításokat, ezért is egyértelmű a válasz: Mysore, ami kevésbbé kötött kereteket szab
    Azért megjegyzem, hogy bármelyik pontról el tudom képzelni, hogy a jövőben úgy megváltozik, hogy ismét vezetett órákra fogok járkálni…

    Szabi

  3. Orsi

    Mysore. Nem is kérdéses, miért. Vezetett óra után a mysore olyan, mintha repülnél. Igazán itt lehet fejlődni, az igazítások is jobbak. Néha úgy érzem, a vezetett óra a gyávák menedéke :)

  4. Visszajelzés: Eszed vagy nem eszed? « Astangini

Vélemény, hozzászólás?

