Hot vagy nem hot?

No igen, az örök kérdés, amiben még tapasztalt jógik sem értenek egyet: milyen hőmérsékleten ideális jógázni?

Én járok hot és nem hot (normál hőmérsékletű) ashtanga órákra is, így mindkét verziót ismerem. Abba nem mennék bele, hogy mi erről az egyes guruk véleménye, mert teljesen ellentétes álláspontokat is találni. Gauranga véleményét ugye ismerjük a témában :), aki mint az Agni-jóga és a hot ashtanga atyja, természetesen csak 36 C környékén érzi jól magát. Ugyanakkor már ő is írt arról a blogjában, hogy más jógaoktatók (pl Gregor Maehle)nem értenek egyet ezzel az állásponttal.

Hogyan dönthetem akkor el, hogy mi a legjobb? Természetesen tiszteletben tartom mind a saját tanáraim véleményét (még közöttük is van ellentmondás :) ), mind pedig a híres guruk álláspontját, majd szépen eldöntöm én magam, hogy mi a jó nekem.. :)

Az én tapasztalatom az, hogy bár meg lehet szokni a hot jóga órákat, nekem mégsem ez az igazi. Persze kétségtelenül jobban izzad az ember, ezáltal valószínűleg távozik rengeteg méreganyag a szervezetből, de számomra van két nagy hátránya is:

– Az egyik és egyben legfontosabb a légzés. Hot ashtanga órán sokkal nehezebben tudok figyelni a légzésre és tartani az udzsajit mint a normál hőmérsékletű órán.

– A másik pedig az ászanák végrehajtása. Saját tapasztalatom az, hogy a fűtött teremben sokkal könnyebb kivitelezni az ászanákat, hiszen hajlékonyabb a test, jobban nyúlnak az izmok. Hogy miért rossz ez? Számomra azért mert egyfajta önbecsapás. Elmegyek egy hot órára, ahol tökéletesen megy a hátrahajlítás, könnyebbek a csavarások, (ráadásul még dupla vinyásza sincs) és azt hiszem baromi gizda vagyok. Majd 1-2 nap múlva a normál hőmérsékletű teremben fejreesek, merevebbek az izmaim, sokkal jobban kell tepernem, hogy a tökéleteshez közelítsen az adott ászana.

(- és a +1: nem tudom ki hogy van vele, de az én bőrömnek és hajamnak, baromira nem tesz jót a 36-38 C.)

Tegnap voltam hot órán, és egész jól meg tudtam csinálni mindent, annak ellenére, hogy eléggé sajgott a jobb vállam néhány pózban. Az ülő gyakorlatoknál furcsa volt, hogy nincs dupla oldali vinyásza, mert már egészen elszoktam ettől. “Véletlenül” le is nyomtam kétszer a dupla oldalit, de aztán inkább nem gizdultam, nehogy kidőljek a végére. Végül nem dőltem ki, sőt közel sem fáradtam el annyira mint pl. István sima ashtangáján.

Állítólag aki reggel (az ébredés utáni merev izmokkal) is le tudja nyomni (normál hőmérsékleten!) szépen a sorozatot az az igazi profi. Én még nem próbáltam a reggeli órákat, mert bár folyton betervezem a péntek reggeli órát, képtelen vagyok kikelni az ágyból. Remélem majd a jógatábor ebből is kilendít egy kicsit.

De visszatérve a hot vagy nem hot témakörre, azt hiszem úgy vagyok a hot ashtangával mint a fagyival: bár a vanília a kedvencem, azért jól esik néha csokoládét enni. :)

3 hozzászólás

Kategória: 99% gyakorlás, beszámoló

3 responses to “Hot vagy nem hot?

  1. Éva

    Hajlékonyságban könnyebb meleg teremben, de erőnlétben, kondiban nehezebb szerintem. Én normál hőmérsékletű teremben végzett ashtanga után még beállnék vmi más órára is gyakorolni még akkor is ha maximális energiát szenteltem a gyakorlatoknak, míg hot ashtanga után azért nincs annyi kedvem. Másrészt ha az ember jó ideig gyakorol meleg teremben, akkor egy idő után normál hőmérsékleten is mennek a hajlékonysági gyakorlatok, kezdetben viszont biztonságosabb a meleg teremben, könnyebb bemelegedni és ez fontos mert itt nincs aerob típusú bemelegítés mint más sportoknál. Régen mikor sokszor jéghideg terembe jártam Iyengar jógára reggel, ott még egy napüdvözlet sem volt, hanem pl egy ellazulós baddhakónászana vagy tadászana, akármi, de ettől nem melegszik be az ember legalábbis nem biztoságosan, nem csodálom hogy sok iyengar tanár recseg-ropog szinte minden mozdulatánál. Amúgy szeretem én az iyengar jógát meg tisztelem de az igazi bemelegítést hiányolom, és mint tapasztaltad te is, akár 7-7 napüdvözlettel sem biztos hogy bemelegszik az ember, max ha állandóan kézenállsz benne. Én régen volt hogy körbe-körbe futkostam a teremben, egy helyben ugráltam, stb. mielőtt elkezdődött a hidegjóga-óra.

  2. No igen, az ilyengarnál anno nekem is hiányzott a bemelegítés. Én csak párszor próbáltam, de nekem sem jött be igazán.
    Persze a nagyon hideg terem nem jó, de normál hőmérsékleten nekem (néhány kivételtől eltekintve) az udzsaji légzéstől már beindul a hőtermelés, nem kell hozzá, hogy kívül is 36 C legyen.

  3. Éva

    Igen a normál hőmérséklet már oké.

Vélemény, hozzászólás?

